Afdelingsleider brugklassen en 2 & 3 vwo

Rijnlands Lyceum Oegstgeest

Op het Rijnlands Lyceum Oegstgeest is met ingang van 1 augustus 2024 een vacature voor een

Afdelingsleider brugklas en 2-3 vwo

0,8 – 1,0 fte

Algemeen
Rijnlands Lyceum Oegstgeest (RLO) is een school met een heel divers onderwijsaanbod. We hebben een internationale afdeling met het international baccalaureate (IB) en een Nederlandse afdeling met tweetalig onderwijs (atheneum en gymnasium) en regulier onderwijs (havo, atheneum, gymnasium). Onze focus ligt op internationalisering. Onze school biedt plaats aan veel verschillende talen en culturen: daar zijn we trots op! We verzorgen ons onderwijs met ongeveer 200 medewerkers aan 1450 leerlingen.

Rijnlands Lyceum Oegstgeest maakt deel uit van de Stichting Rijnlands Lyceum (SRL). Tot de stichting horen Rijnlands Lyceum Oegstgeest, Rijnlands Lyceum Wassenaar, Rijnlands Lyceum Sassenheim, International School of The Hague, European School The Hague en de Eerste Nederlandse Montessori School. De scholen opereren op algemeen bijzondere grondslag. “Algemeen” betekent dat alle levensbeschouwingen in dezelfde mate worden gerespecteerd. “Bijzonder” betekent dat de scholen in stand gehouden worden door een rechtspersoon, het bestuur van de Stichting Rijnlands Lyceum.

Voor het afdelingsleiderschap is komend schooljaar ca. 0,8 fte beschikbaar. De afdelingsleider verzorgt lessen voor het overige deel van de aanstelling.

Management en organisatie
Rijnlands Lyceum Oegstgeest staat onder algehele eindverantwoordelijke leiding van de rector. Samen met de conrector internationale afdeling, de conrector onderwijs en de conrector bedrijfsvoering vormt zij de directie van de school. De conrector internationale afdeling geeft leiding aan de afdelingsleiders voor het middle years programme en het diploma programme. De conrector onderwijs geeft leiding aan de afdelingsleiders 2-3-4-5 havo, brugklas en 2-3 vwo, 4-5-6 vwo, tto onderbouw en tto bovenbouw. De afdelingsleiders vormen samen het middenmanagement van de school. De afdelingsleiders van Rijnlands Lyceum Oegstgeest geven elk leiding aan 15 tot 20 docenten. Afdelingsleiders voeren jaarlijks ontwikkelgesprekken met deze docenten. De aansturing op de resultaten, de onderwijsontwikkeling en de begeleiding van leerlingen vallen onder de verantwoordelijkheid van de afdelingsleider.

Profiel van de nieuwe afdelingsleider
Onze nieuwe afdelingsleider heeft een open, respectvolle houding naar leerlingen en gaat de relatie met hen aan. Hij/zij is communicatief en toegankelijk. Het werk vereist een flexibele houding waarbij snel en efficiënt gehandeld wordt vanuit een praktische oplossingsgerichte blik.
Daarnaast beschikt de kandidaat over kennis en vaardigheden op het gebied van management en personeelszorg. Hij/zij is in staat beleid te ontwikkelen, uit te dragen, te implementeren en te verdedigen en kan daarbij omgaan met tegengestelde belangen. Hij/zij weet collega’s te enthousiasmeren en te motiveren om zich te ontwikkelen en is ook in staat zorg voor hen te dragen.
De kandidaat beschikt over aantoonbare ervaring met het ontwikkelen van onderwijs voor de brugklas en 2-3 vwo en heeft ideeën over de ontwikkeling van de afdeling binnen het RLO.
De kandidaat heeft een academisch werk- en denkniveau en zo mogelijk een academische opleiding genoten.

Taken en verantwoordelijkheden
De afdelingsleider verzorgt de personele en onderwijskundige aansturing van het team en is het gezicht van de afdeling.
Hij/zij geeft leiding aan de mentoren en docenten en geeft mede inhoud aan een lerende organisatie met een professionele cultuur. De afdelingsleider maakt deel uit van de schoolleiding (afdelingsleiders en directie).
Hij/zij bewaakt de studievoortgang van de leerlingen, bereidt leerlingenbesprekingen en klassenbesprekingen voor en bewaakt het pedagogisch en didactisch klimaat in de afdeling. Hij/zij is verantwoordelijk voor de leerlingbegeleiding, het onderhouden van de oudercontacten en de communicatie met toeleverende basisscholen.
Hij/zij is verantwoordelijk voor de onderwijsresultaten en de onderwijskundige ontwikkelingen in de afdeling en is daarover in gesprek met de mentoren en docenten binnen de afdeling.
De afdelingsleider legt verantwoording af aan de directie/conrector onderwijs.

Procedure
Sollicitatiegesprekken worden in mei gevoerd (zie tijdspad hierna). De vacature wordt gelijktijdig intern en extern opengesteld. De kandidaten voeren het sollicitatiegesprek met de benoemingscommissie die bestaat uit de rector, de conrector onderwijs, de afdelingsleider tto onderbouw en twee docenten (van wie één namens de MR).
Kandidaten voor de functie maken uiterlijk 6 mei hun interesse kenbaar middels een sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae.

We bieden een tijdelijke overeenkomst aan van een jaar met uitzicht op een vaste aansteling. De werktijdfactor is 0,8-1,0 fte. De inschaling is in schaal LD, conform de CAO VO.

Contactpersoon Rijnlands Lyceum Oegstgeest:
Erica van Langen, rector
Tel. 071-5193500